لینک های ویژه!
پیشنهاد می کنیم صفحات زیر را مشاهده نمایید:

کسب درآمد از فروش فایل
پروژه معماری
انجمن مهندسی معماری
آموزش تری دی مکس
پاورپوینت معماری
خرید بک لینک قوی
معرفی سایت های برتر
دانلود تحقیق
مصالح ساختمانی
مجله تفریحی
دانلود پروژه عمران
دانلود پروژه معماری
خرید رپورتاژ آگهی
نیشابور
مجله تفریحی و سرگرمی
خرید رپورتاژ آگهی ارزان
فروش فایل
دانلود پلان
دانلود مقاله و پروژه
خدمات ساختمانی
خرید بک لینک
کسب درآمد
آموزش 3d max
لوازم و تجهیزات ساختمانی
خدمات تاسیساتی ساختمان
آموزش کسب درآمد از اینترنت

تاریخ : شنبه 13 تير 1394
بازدید : 590
نویسنده : محمد غفوری تبار

تحلیل دینامیکی سازه , پاورپوینت تحلیل دینامیکی سازه , دانلود پاورپوینت تحلیل دینامیکی سازه

دانلود پاورپوینت مراحل تحلیل دینامیکی سازه

پاورپوینت مراحل تحلیل دینامیکی سازه در ۴۹ اسلاید توسط آقای سید محمد سعید میری ، دانشجوی کارشناسی ارشد عمران سازه از دوستان عزیز سازه برتری برای ما ارسال گردیده که در ادامه می توانید این پاورپوینت را دانلود نمایید.

نقل قول: این پاورپونت مراحل تحلیل دینامیکی و کنترل های یک سازه ۵ طبقه نامنظم با نرم افزار ایتبس رو به صورت تصویری معرفی می کنه. این مقاله جنبه آموزشی ندارد و هدف از ساخت آن تفسیر مراحل می باشد و بیشتر به درد دوستانی می خورد که آشنایی لازم رو با تحلیل دینامیکی دارند. در صورت انتقاد، پیشنهاد و نیاز به راهنمایی با من در تماس باشید (m.saeid.miri@gmail.com).

در ادامه توضیحاتی درباره تحلیل دینامیکی ارائه شده و در انتهای این مطلب می توانید پاورپوینت مراحل تحلیل دینامیکی سازه را دانلود نمایید ؛ با سازه برتر همراه باشید.

 

دانلود پاورپوینت مراحل تحلیل دینامیکی سازه





:: موضوعات مرتبط: مقاله , جدید , بخش مهندسی , عمران و ساختمان , ,
:: برچسب‌ها: تحلیل دینامیکی ساختمان, تحلیل دینامیکی سازه, تحلیل مراحل دینامیکی سازه, تفسیر مراحل تحلیل دینامیکی ساختمان, تفسیر مراحل تحلیل دینامیکی سازه, دانلود پاورپوینت تحلیل دینامیکی ساختمان, دانلود پاورپوینت تحلیل دینامیکی سازه, دانلود پاورپوینت عمرانی, دانلود پاورپوینت مهندسی ساختمان, دانلود پاورپوینت مهندسی عمران, پاورپوینت تحلیل دینامیکی ساختمان, پاورپوینت تحلیل دینامیکی سازه, پاورپوینت تحلیل مراحل دینامیکی سازه ,
تاریخ : شنبه 13 تير 1394
بازدید : 696
نویسنده : محمد غفوری تبار

 به کارگاه خلاقیت در معماری خوش آمدید. با قسمت چهل و ششم از این مجموعه آموزشی در خدمت علاقمندان به اسکیس و راندو هستیم.

میزان پیشرفت شما در زمینه اسکیس و راندو بیشتر از اینکه به استعداد و توانایی ذاتی شما مربوط باشد به تمرین شما مربوط می شود؛ بعنوان یک دانشجوی معماری و یا کسی که کار طراحی انجام می دهد در طول یک هفته چقدر تمرین اسکیس و راندو انجام می دهید؟ اسکیس یکی از مسائلی است که در زمینه طراحی حرفه ای اهمیت فراوانی دارد.

در این قسمت نیز برای انجام یک تمرین جذاب و حرفه ای اسکیس و راندو با ما همراه باشید.

 

دانلود آموزش اسکیس و راندو ( خلاقیت در معماری – قسمت ۴۶ )





:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , معماری , ,
:: برچسب‌ها: آموزش اسکیس, آموزش اسکیس و راندو, آموزش راندو با ماژیک, آموزش راندو با مداد رنگی, آموزش راندو و اسکیس, اسکیس, اسکیس استاد زند, دانلود خلاقیت در معماری, دانلود رایگان خلاقیت در معماری, دانلود مجموعه خلاقیت در معماری, راندو, راندوی استاد زند, مجموعه خلاقیت در معماری, معماری, ویدئوی آموزش اسکیس و راندو ,
تاریخ : شنبه 13 تير 1394
بازدید : 828
نویسنده : محمد غفوری تبار

دانلود پاورپوینت شمع کوبی , پاورپوینت شمع کوبی , شمع کوبی

دانلود پاورپوینت شمع کوبی

پاورپوینت شمع کوبی در ۳۰ اسلاید تهیه شده است که می توانید در ادامه این پاورپوینت را از سازه برتر دانلود نمایید. شمع درجا از خانواده شمع های بتنی می باشد و نام های دیگر آن شمع درجا ، شمع ساخته شده در محل، شمع ریختنی، شمع جایگزینی و شمع بدون تغییر مکان می باشد. شمع درجا به دلیل نامحدود بودن در قطر و عمق حفاری دارای بیشترین کاربرد و تنوع در بین تکنولوژی های اجرای پی های عمیق می باشد. در شمع های درجا ابتدا توسط ماشین آلات حفاری یک چاه با مقطع و عمق مورد نظر در زمین حفر شده و سپس در داخل آن اقدام به بتن ریزی با مصالح مرغوب می نمایند که البته این بتن می تواند مسلح یا غیر مسلح باشد .
طراحی شمع ها هم جنبه های هنری دارد و هم جنبه های علمی. هنر طراحی در انتخاب مناسب ترین نوع شمع و روش نصب آن با توجه به شرایط بار گذاری و ساختگاهی است. جنبه های علمی طراحی شمع به پیش بینی و تخمین درست عملکرد شمع مستقر در خاک در حین نصب و بار گذاری دوران بهره برداری کمک می کند. این عملکرد بطور مؤثر بستگی به روش نصب شمع بستگی داشته و به تنهایی نمی تواند توسط خصوصیات فیزیکی شمع و مشخصات خاک دست نخورده پیش بینی شود. دانستن انواع شمع ها و روش های ساخت و نصب شالوده های شمعی مستلزم فهم علمی رفتار آنهاست.

 

دانلود پاورپوینت شمع کوبی

 





:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , ,
:: برچسب‌ها: آسیب پذیری شمع ها در حین نصب, انواع پی های عمیق از نظر اجرایی, دانلود پاورپوینت شمع کوبی, دانلود پاورپوینت عمرانی, دانلود پاورپوینت مهندسی عمران, راهکارهای عملی طراحی شمع ها, روشهای اجرای شالوده های عمیق, سیستم های مورد استفاده در نصب شمع, شالوده های پوسته ای کوبشی و پر شده با بتن, شمع های نصب شونده درون حفره خود, شمع کوبی, پاورپوینت شمع کوبی, کیسون ,
تاریخ : شنبه 13 تير 1394
بازدید : 528
نویسنده : محمد غفوری تبار

در این بخش از سازه برتر با یکی دیگر از سری آموزش های تری دی مکس در معماری همراه با علاقمندان هستیم.

در این آموزش در ۲۵ دقیقه و ۲۱ ثانیه به نورپردازی داخلی این صحنه می پردازیم ، ابتدا برای نورپردازی عمومی فضا از تکنیک نورپردازی  Vray light Dome بهمراه یک تصویر داینامیک HDRI استفاده می کنیم تا روشنایی عمومی روز را شبیه سازی کرده باشیم؛ سپس به نورپردازی داخلی با استفاده از نورهایی نظیر :  Vray IES ، Vray Light Sphere ، … می پردازیم و سپس دوربین را به صحنه اضافه نموده و پس از تعیین زاویه مناسب و بهینه سازی تنظیمات رندر نهایی، چندین رندر از صحنه خروجی می گیریم و در آخرین گام اطلاح رنگ کوچکی نیز در فتوشاپ خواهیم داشت.

برای مشاهده آنلاین و دانلود این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

 

دانلود آموزش نورپردازی داخلی در تری دی مکس و Vray

 



:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , معماری , ,
:: برچسب‌ها: 3dsmax, www , saze20 , ir, آموزش 3ds Max, آموزش 3dsmax, آموزش vray, آموزش تری دی مکس, آموزش رایگان 3dsmax, آموزش رایگان Vray, آموزش رایگان تری دی مکس, آموزش رایگان نورپردازی در تری دی مکس, آموزش نورپردازی داخلی در Vray, آموزش نورپردازی داخلی در تری دی مکس, آموزش ویری, تری دی مکس, تری دی مکس در معماری, دانلود آموزش تری دی مکس, دانلود رایگان آموزش نورپردازی داخلی در Vray, معماری, ویری ,
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
بازدید : 637
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

پاورپوینت سبک معماری دیکانستراکشن

دیکانستراکشن , پاورپوینت دیکانستراکشن , دانلود پاورپوینت دیکانستراکشن , معماری دیکانستراکشن

پاورپوینت سبک معماری دیکانستراکشن در ۶۹ اسلاید آماده شده که در ادامه توضیحات مختصری در مورد این سبک از معماری ارائه خواهیم کرد و شما می توانید توضیحات کامل را پس از دریافت این پاورپوینت مشاهده نمایید. واژه دیکانستراکشن در فارسی به معنی ساختار زدایی، شالوده شکنی، واسازی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است. شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد. شاید هم به دلیل آن است که هنوز ابهامات و سوالات زیادی در مورد دیکانستراکشن وجود دارد.

.

فلسفه دیکانستراکشن و زمینه های نظری:
مکتب دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا ، فیلسوف معاصر فرانسوی ، پایه گذاری شد . دریدا با ساختارگراها مخالف است و معتقد است که وقتی  ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیر ها غافل می مانیم ، فرهنگ و شیوه های قومی هر لحظه تغییر می کند ، پس روش ساختارگراها نمی تواند صحیح باشد در بینش دیکانستراکشن ، ما در یک دنیای چند معنایی زندگی می کنیم . هر کس معنایی و استنباطی متفاوت با دیگران از پدیده های پیرامون خود قرائت می کند .
دیکانستراکتیویسم سعی داشت تا ساختار اندیشه و نظم محوری که گمان دارد به جهان ما تحمیل شده را تغییر دهد! چنین معنایی که از طریق ساختاری نظام یافته تحمیل می شود، تفسیرهای دیگری که در همان زمینه با اعتباری یکسان عرضه می شوند را سرکوب کرده و امکان تنوع فکری و ذهنی خارج از این چارچوب را بخصوص از مخاطب می گیرد.
به عقیده دریدا معماری به قسمی که در عرصه فلسفه فهمیده می شود جایی برای زیستن و فضایی برای زندگی است و تجسم و شاهد زنده ی اندیشه هایی است که با تصویر و علامت تبیین میشود. اما این تصویرگرایی که از طریق تجدید نظر راه به واسازی میبرد خود بر معماری استوار است اگرچه  در این صورت معماری نیز از حد خود فراتر میرود و تعالی می یابد .

 

جهت دریافت این پاورپوینت کلیک کنید

دانلود




:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , معماری , شهرسازی , فروشگاه , فروشگاه مهندسی , ,
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
بازدید : 868
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

پاورپوینت مدرسه ( آشنایی با معماری اسلامی )

آشنایی با معماری اسلامی , دانلود پاورپوینت مدرسه , پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی

پاورپوینت مدرسه برای درس آشنایی با معماری اسلامی تهیه شده که دارای ۶۱ اسلاید می باشد. بخشی از پاورپوینت مدرسه را در ادامه قرار داده شده است و پس از دریافت این پاورپوینت تمام اطلاعات آن را در اختیار خواهید داشت. مدرسه را به طور خلاصه می توان مؤسسه ای برای آموزش عالی تعریف کرد که در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن آموزش داده می شود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسکونی هستند. منظور از هنر و معماری اسلامی ، همان هنر و معماری سرزمین‌های‌ خاورمیانه، آفریقای شمالی، هند شمالی و اسپانیا است‌ که از آغاز قرن هفتم میلادی تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفتند.
سیر تحول هنر اسلامی از قرن هفتم تا هجدهم میلادی را در سه دوره می توان طبقه‌بندی کرد. دوره شکل گیری هنر اسلامی، ‌کمابیش ‌با حاکمیت اولین حاکمان اسلامی یا خلفای بنی امیه (۶۶۱الی ۷۵۰م) که اسلام را از دمشق در سوریه تا اسپانیا گسترش دادند، همزمان بود. دوره میانی‌، عصر خلفای عباسی (۷۵۰م الی ۱۲۵۸م)‌ که ‌از بغداد در عراق خلافت اسلامی را بر عهده داشتند تا زمان استیلای مغول را در بر می‌گیرد. دوران خلافت عباسی که در ترویج آموزش و فرهنگ پرآوازه است، درخشان‌ترین تاریخ اسلامی است. در همین دوره میانی است که تأثیر نماهای هنر ایرانی چشمگیر شد. از استیلای مغول تا قرن هجدهم میلادی را می‌توان برای سهولت، دوره پسین هنر اسلامی نامید.‌‌‌‌‌‌ در این دوره سبک‌های متمایز هنر در ‌بخش‌های مختلف جهان اسلام قا‌بل شناسایی است که با سلسله‌های گوناگون حاکمان ارتباط دارند.
سبک‌های گفته شده در این مقاله در ‌کنار هنر اموی و عباسی، هنر‌های ترکان سلجوقی که ‌از اواسط قرن یازدهم میلادی تا ۱۱۵۷م‌ بر ایران حکم راندند‌، هنر ایلخانیان که مغول تبار بوده و شرق ایران را از  سال ۱۲۵۶م تا ۱۳۴۹م در تسلط خود داشتند‌، هنر تیموریان که به عنوان بزرگ‌ترین حامیان فرهنگ ایرانی از سال ۱۳۷۸م تا ۱۵۰۲م بر شرق ایران حکومت کردند و هنر صفویه که حاکمان تمامی ایران از سال ۱۵۰۲م تا۱۷۳۶م بودند را نیز شامل می‌شود. هنر، تحت حکمرانی ترکان عثمانی که ازسال ۱۲۹۹م تا ۱۹۲۲م حاکمان ترکیه‌ بودند و در قرن ۱۶م ‌امپراطوری خود را تا مصر و سوریه گسترش دادند‌ نیز شکوفا شد.

 

جهت دریافت این پاورپوینت کلیک کنید

دانلود




:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , معماری , شهرسازی , فروشگاه مهندسی , ,
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
بازدید : 1105
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

پاورپوینت آشنایی و مرمت حمام یعقوبیه

آشنایی و مرمت حمام یعقوبیه , پاورپوینت آشنایی و مرمت حمام یعقوبیه , دانلود پاورپوینت آشنایی و مرمت حمام یعقوبیه

پاورپوینت آشنایی و مرمت حمام یعقوبیه در ۱۳۸ اسلاید برای درس مرمت ابینه تاریخی آماده شده است. چیدمان متون و تصایر استفاده شده در این پاورپوینت با نظم و زیبایی خاصی انجام شده و تصاویر کاملا مرتبط با توضیحات ارائه شده ، به درک بهتر مطلب کمک شایانی میکند. در ادامه می توانید مقدمه و فهرست و پیش نمایش اسلایدهای پاورپوینت آشنایی و مرمت حمام یعقوبیه را مشاهده نموده و در صورت تمایل آن را دریافت نمایید.
برابر مدارک تاریخی سابقه شست و شو در ایران به قبل از زمان زرتشت مربوط است. هخامنشیان از حمام های خصوصی استفاده می کردند که یک نوع آن در تخت جمشید کشف شده و در کنار آن لوازم شست و شو مانند کاسه سفالین به دست آمده است. با ظهور دین مبین اسلام و تاکید این دین بر پاکیزگی، تحولی در زندگی مردم بوجود آمد. عصر شکوفایی ایجاد حمام ها را باید متعلق به دوره صفوی دانست. در این دوره ایجاد حمام ها در تمامی شهرهای ایران رو به گسترش نهاد. شاردن، سیاح فرانسوی در دربار رضوی در سفرنامه ی خود تعداد حمام های اصفهان را ۲۷۲ دستگاه ذکر کرده است.
و نگاهی گذرا به متون دوران های مختلف موئد این امر است که حداقل در دوره ی اسلامی، حمام های عمومی فراوانی در شهرهای مسلمین وجود داشته و با توجه به تعداد آنها در هر شهر از حیث اهمیت قابل مقایسه با مساجدند.

 

جهت دریافت این پاورپوینت کلیک کنید

دانلود




:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , معماری , شهرسازی , فروشگاه مهندسی , ,
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
بازدید : 582
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

 کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی , پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی , پروژه کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی

پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی

ساده تر از همه چنین می‌توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای می‌دهد و بزرگ‌ترین نوع ساختمان های اسلامی است. پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقات بادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمده‌ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگان‌هایی واقع شده‌اند که نمای داخلی را مفصل بندی می‌کنند. در پشت آنها حجره‌های کوچکی برای منزل دادن مسافران ساخته شده است. در کاروانسراهای دو طبقه، از حجره‌های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره‌های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می‌شد.
پر رونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکم با توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست. پژوهشگران همین موضوع را یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی می دانند. هر چند که ممکن است آن کاروانسرا بازسازی شده کاروانسراهای پیش از صفویه باشد. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه ایجاد شده است، میتوان کاروانسرای شاه عباسی کرج را نام برد که این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی و بین سالهای ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ احداث گردیده است.
پاورپوینت کاروانسرا جلوه ای از معماری ایرانی اسلامی دارای ۳۱ اسلاید بوده و تصاویر همراه با توضیحات کامل در آن ارائه شده است و می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. این پاورپوینت می توانید برای درس معماری اسلامی استفاده نمایید.

 

جهت دریافت این پاورپوینت کلیک کنید

دانلود




:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , معماری , فروشگاه , فروشگاه مهندسی , ,
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
بازدید : 649
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

کاشی و کاشی کاری در معماری , پاورپوینت کاشی و کاشی کاری در معماری , دانلود پاورپوینت کاشی و کاشی کاری در معماری

پاورپوینت کاشی و کاشی کاری در معماری

کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می‌شود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلیمتر است، و یک روی آن دارای سطحی شیشه‌ای بوده و کاملاًّ صاف و صیقلی می‌باشد. کاشی محصولات سفالین و سرامیکی است که در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژه‌ای دارد مانند حمام‌ها، توالت‌ها، آشپزخانه‌ها و آب ریزگاه‌های عمومی و غیره. کاشی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق رطوبت به کار می‌رود. واژه کاشی از نام شهر کاشان اقتباس شده که از اوایل دوران اسلامی به عنوان مرکز صنعت سفال سازی مشهور بود.
هنر زیبای کاشیکاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران است که زیباترین و قدیمی ترین آنها کاشی های فیروزه ای اصفهان است و کتیبه های تاریخی مناره های دوران سلجوقی با آنها تزیین شده است. قرن هشتم هجری دورانی است که این هنر زیبا برای تزیین بناها کاربرد فراوان پیدا کرد و تا اواخر قرن دوازدهم هجری (انقراض صفویه) ادامه داشت.
به تدریج استفاده از کاشی با نقوش گل و بوته و مخصوصاً نوع خشت و هفت رنگ که مخصوص مساجد بود، به منازل نیز راه یافت و استادان کاشیکار اصفهانی پا را از گل و بوته و اشکال هندسی فراتر نهاده و نقش انواع حیوانات و پرندگان را در کاخها و منازل متداول کردند، هنر کاشیکاری همچنان مورد استفاده هنرمندان اصفهانی بود به طوری که در بیشتر بناها کاربرد داشت. درحال حاضر کاشیکاری و کاشی سازی از هنرهای دستی اصفهان است و اساتید این هنر مانند مرحوم مصدق زاده و آقاحسین مصدق زاده و کارگاههای متعدد کاشی سازی به تولید این فرآورده هنری مشغول هستند.

پاورپوینت کاشی و کاشی کاری در معماری دارای ۲۹ اسلاید بوده و در آن تصاویر همراه با توضیحات کامل ارائه شده است و می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. از این پاورپوینت می توانید برای دروس معماری اسلامی ، عناصر و جزییات ، مواد و مصالح ساختمانی و … استفاده نمایید.

 

جهت دریافت این پاورپوینت کلیک کنید

دانلود

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , معماری , فروشگاه , ,
تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1394
بازدید : 869
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

پاورپوینت گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی , پاورپوینت پاورپوینت گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی , دانلود پاورپوینت پاورپوینت گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی

پاورپوینت گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی

گنبد سازه ای است معمارانه شبیه نیم‌کره‌ای توخالی. تاریخ ساخت گنبد با مواد گوناگون به پیش از تاریخ می‌رسد. گنبدهای پیش کرده، پیش رونده در خاور میانه باستان در ساختمان‌ها و مقبره‌ها یافت می‌شود. ساخت اولین گنبدهای فنی پیشرفته در اروپا در انقلاب معماری رومی آغاز شد، هنگامی که رومی‌ها فضاهای بزرگ داخلی معابد و ساختمان های عمومی، مانند پانتئون را می ساختند.
از جمله خصوصیات اقلیمی طاق های قوسی و گنبدی در مناطق گرم و خشک این است که ارتفاع اطاق از کف تا زیر طاق، زیاد می باشد و لذا می توان یک تهویه طبیعی عمودی در اطاق به وجود آورد. از آنجاییکه هوای گرم، سبکتر است و به بالا صعود می کند و هوای خنکتر، جایگزین آن می شود، با تعبیه چند دریچه در اطراف و یا نوک اطاق، هوای گرم از دریچه ها خارج می شود و یک جریان طبیعی هوا از پایین به بالا برقرار می شود که جهت تامین آسایش در فصول گرم، مناسب است .
از مزایای دیگر طاق قوسی و گنبد اینکه، باد از روی سطح محدب، با سهولت بیشتری رد می شود و فرسایش و تخریب کمتری را موجب می گردد؛ و مطلب آخر، از آنجاییکه طاق قوسی و یا گنبد، یک ساختار سه بعدی است، لذا در مقابل نیرو های جانبی مانند باد و زلزله، مقاومت بهتری دارد؛ البته هرچه وزن طاق کمتر و مرکز ثقل ساختمان در سطح پایین تری قرار گرفته باشد، مقاومت ساختمان در مقابل نیرو های جانبی، بیشتر خواهد بود.
در سرزمین‌هایی مثل روم شکل نیمکره را برای گنبد بر می‌گزیدند و چون میانتار رانش بر منحنی آن منطبق نمی‌شد ناچار بودند که کناره‌های آن را هرچه ستبرتر کنند تا در برابر رانش سدی باشد، در صورتی که معماران ایرانی نیم دایره را برای پوشش مناسب نمی‌دانستند و شکل‌هائی نظیر تخم مرغی و هلو چینی و بیضی را انتخاب می‌کردند که خود به خود میانتار رانش بود و این انتخاب باعث می‌شد که بتواند ضخامت گنبد را در خاستگاه و پاکار تنها به اندازه یک شانزدهم دهانه بگیرند.
پاورپوینت گنبد و جایگاه آن در معماری اسلامی دارای ۱۹ اسلاید بوده که می توانید فهرست و تصاویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را مشاهده نموده و در صورت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. از این پاورپوینت می توانید برای درس معماری اسلامی استفاده نمایید.

 

جهت دریافت این پاورپوینت کلیک کنید

دانلود

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: بخش مهندسی , عمران و ساختمان , معماری , فروشگاه , فروشگاه مهندسی , ,

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 58 صفحه بعد

پرداختن به موضوعات مختلف در این سایت چگونه است ؟

RSS

Powered By
loxblog.Com